tag:blogger.com,1999:blog-4428792757453520063.post8351004613270936192..comments2023-09-03T10:16:48.708-07:00Comments on Erik Sandblom: Rondeller och flöde vid cyklingErik Sandblomhttp://www.blogger.com/profile/14411108063216855210noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-4428792757453520063.post-11288583944803183182013-03-24T15:19:33.442-07:002013-03-24T15:19:33.442-07:00Utformningen runt rondeller är möjligen trygg (äve...Utformningen runt rondeller är möjligen trygg (även om jag ifrågasätter även detta), men absolut inte säker. Ofta hamnar man med ryggen(!) mot rondellen lagom tills man ska ut på överfarten. Översta bilden är en utmärkt illustration av problemet. Cyklistens översikt begränsas därmed kraftigt. Och så kommer bilar i relativt höga hastigheter och håller inte koll på väjningsplikterna. Alltså blir det krypfart (<5 km/h typ!). Komplett oacceptabelt. Den som hittade på det har sannolikt själv aldrig tänkt sig att själv cykla där...<br /><br />Rondeller är svåra att få till så att de fungerar för cyklister. Så svåra att jag kan tycka att man kan strunta i rondeller i stadsmiljö. Rondeller blir också inte sällan så pass stora att de blir otrygga urbana hål som människor helst slipper röra sig vid. De har alltså knappast i städer att göra utom i undantagsfall.Johannes Westlundhttp://minvision.blogg.senoreply@blogger.com