tag:blogger.com,1999:blog-4428792757453520063.post5714415149783605633..comments2023-09-03T10:16:48.708-07:00Comments on Erik Sandblom: Reflexhysteri: därför är det dåligtErik Sandblomhttp://www.blogger.com/profile/14411108063216855210noreply@blogger.comBlogger15125tag:blogger.com,1999:blog-4428792757453520063.post-20932436074343787382022-04-08T22:41:32.683-07:002022-04-08T22:41:32.683-07:00Reflexer och lyse har mycket lite påverkan antalet...Reflexer och lyse har mycket lite påverkan antalet dödade eller allvarligt skadade cyklister.<br />0-5 % (mindre säker) effekt när det gäller allvarligt skadade.<br />5 % (mindre säker) effekt när det gäller antalet dödade.<br />Skillnaden i effekt beror på att cyklister dörr (dödas) oftast av motorfordon, medan det är singelolyckor pga dålig drift och konstruktion av väg som orsakar flest allvarligt skadade.<br />Ur Trafikverkets <br />Gemensam inriktning för säker trafik med cykel och moped 2018.<br />I texten nämner man dock en dansk studie som visar upp till 38 procents olycksminskning med varselväst.Torbjörn Albértnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4428792757453520063.post-72630617565261565252017-12-15T21:56:20.869-08:002017-12-15T21:56:20.869-08:00Reflexer gör störst nytta på armar och ben efters...Reflexer gör störst nytta på armar och ben eftersom man kan läsa kroppsspråket då, enligt Högskolan i Skövde. En reflexväst gör att man syns på längre håll, men jag tvivlar på att det är relevant för vardagscykling. Har man redan lysen och reflexer på cykeln så syns man ändå, och då är det kanske kroppsspråket som kan ge användbar extrainformation till andra trafikanter.<br /><br />http://www.cyklistbloggen.se/2014/03/reflexvast-ger-falsk-trygghet-i-morker/<br /><br />Erik SandblomAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4428792757453520063.post-54688564273950769972013-10-28T01:14:22.815-07:002013-10-28T01:14:22.815-07:00Jag trillade och slog i huvudet, men håret tog smä...Jag trillade och slog i huvudet, men håret tog smällen. Hade jag inte haft håret hade jag garanterat varit död idag!<br /><br />PS<br />Jag har en ny artikel på Ecoprofile idag:<br /><a href="http://www.ecoprofile.se/thread-2744-Fotgangare-och-cyklister-ar-de-bast-skyddade-trafikanterna.html" rel="nofollow">Fotgängare och cyklister är de bäst skyddade trafikanterna</a><br /><br />Det handlar om att vardagsmotionen skyddar mot sjkudomar. Fotgängare och cyklister lever längre.<br />DSErik Sandblomhttps://www.blogger.com/profile/14411108063216855210noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4428792757453520063.post-19226248047629705862013-10-28T01:06:04.720-07:002013-10-28T01:06:04.720-07:00Vet inte hur jag kan nå dig via mail men ville tip...Vet inte hur jag kan nå dig via mail men ville tipsa om denna artikel i dagens NA. http://na.se/nyheter/orebro/1.2259322-cykelhjalm-raddade-sofias-liv<br />En hel del skrämselpropaganda....Freddenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4428792757453520063.post-80128499110829428662013-10-24T01:06:53.446-07:002013-10-24T01:06:53.446-07:00När jag kör bil är det högst irriterande att möta ...När jag kör bil är det högst irriterande att möta cyklister som har reflexvästar dagtid när solen skiner. Västarna bländar! Reflexer ska enbart bäras när det är mörkt. Vill man synas i mörker räcker det att smycka cyklen med massa ljus och extra reflexer och då behövs inga reflexvästar.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4428792757453520063.post-15709572701858427942013-10-12T04:07:32.976-07:002013-10-12T04:07:32.976-07:00Anonym 11 oktober, lagen kräver ringklocka på cyke...Anonym 11 oktober, lagen kräver ringklocka på cykel, men inte på hästdragna fordon. Så lite inkonsekvent är det. Bilister hör ändå inte ringklockor, så klockan är inte till så mycket nytta om det är en cykel som mest används på landsväg där det inte finns så mycket fotgängare.<br /><br />Jag vet inte om du ironiserar eller inte angående att folk avskräcks från cykling. Ifall du gör det så ska jag säga att det finns ett negativt samband mellan hjälmbruk och cykling. Städer med högre hjälmbruk har lägre andel cykelresor.<br /><br /><a href="http://www.ecoprofile.se/thread-2604-Cykelstader-eller-hjalmstader%2C-bara-att-valja.html" rel="nofollow">Cykelstäder eller hjälmstäder, bara att välja. Ecoprofile</a><br /><br /><a href="http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/TSFS_svenska/TSFS%202009/TSFS_2009-31.pdf" rel="nofollow">Transportstyrelsens föreskrifter<br />om cyklar, hästfordon och sparkstöttingar. PDF</a>Erik Sandblomhttps://www.blogger.com/profile/14411108063216855210noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4428792757453520063.post-41371714453675828422013-10-11T13:43:33.781-07:002013-10-11T13:43:33.781-07:00Krav på än det ena än det andra bara hindrar från ...Krav på än det ena än det andra bara hindrar från det som är viktigt, att få folk att cykla! Att det är lag på lysen, reflexer, bromsar, till och med rinklockor!! är skandal, det kan vuxna själv avgöra om de vill ha. Alla dessa krav får folk att överge cyklandet och köpa bil istället!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4428792757453520063.post-27234786211471697862013-10-09T00:24:56.565-07:002013-10-09T00:24:56.565-07:00Touché! Jag gillar gatubelysning men även där gäll...Touché! Jag gillar gatubelysning men även där gäller att mer inte alltid är bättre. Det bästa är en belyst men bländfri miljö. Kanske vore det bra om bilister använde positionsljus på upplysta platser istället för varselljusen. De senare upplever iaf jag som ganska bländande, särskilt när de reflekteras på regnvåt asfalt.<br /><br />Dessutom är varselljusen svåra för cyklister att konkurrera med. Med lite mer dämpad bilbelysning skulle cyklisternas relativa synlighet förbättras.Erik Sandblomhttps://www.blogger.com/profile/14411108063216855210noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4428792757453520063.post-81878160840668071052013-10-09T00:15:39.964-07:002013-10-09T00:15:39.964-07:00...då är min slutfråga; om du tycker att krimskram......då är min slutfråga; om du tycker att krimskrams såsom reflexer är en belastning för miljön - hur resonerar du då när du förespråkar att alla cykelstråk ska belysas? Är det gud som ska ge oss all den energin gratis eller?<br /><br />Men i övrigt är vi överens - att cykla är positivt!<br /><br />- MartinAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4428792757453520063.post-56285172682014359232013-10-09T00:05:20.716-07:002013-10-09T00:05:20.716-07:00Martin, ur miljösynpunkt är det ett problem att ti...Martin, ur miljösynpunkt är det ett problem att tillverka krimskrams som delas ut gratis.<br /><br />Men det stora problemet är som jag skriver i inlägget att reflexvästar inte skapar en inbjudande miljö att cykla i. Och det är dumt. Cykling är hälsosamt. Cyklister lever längre och har lägre sjukfrånvaro. Ju fler som cyklar, desto fler liv kan räddas!<br /><br />Det är alltså helt fel att cykling skulle vara en kostnad för samhället. Det är tvärtom mycket lönsamt med cykling, trots att cyklister skadar sig ibland. I Köpenhamn har de räknat ut att varje cyklad kilometer ger en nettovinst för samhället på 4:70, även medräknat kostnader för skador. Se <a href="http://www.kk.dk/da/Om-kommunen/Indsatsomraader-og-politikker/Publikationer.aspx?mode=detalje&id=817" rel="nofollow">Cykelregnskabet 2010. Københavns Kommune</a>Erik Sandblomhttps://www.blogger.com/profile/14411108063216855210noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4428792757453520063.post-27708407352424281822013-10-08T23:53:34.685-07:002013-10-08T23:53:34.685-07:00ok, du syftar på bildtexten antar jag, och då håll...ok, du syftar på bildtexten antar jag, och då håller jag med - den är lite otydlig. Men om du läser löptexten i samma artikel om vad lagen säger står det inget om reflexvästar där. <br /><br />Nu är det många som delar ut gratis reflexvästar så det behöver inte en bli en kostnad, liksom reflexer. <br /><br />Jag använder inte heller väst utan cyklar som du, och har aldrig haft några problem. Men jag kan ändå inte se problemet med att myndigheter och andra ger råd om ökad säkerhet - oavsett om det handlar om flytvästar, narkotika eller reflexer. En del människor fattar själva - andra behöver upplysas. Människor som skadas svårt eller dör kostar samhället mycket pengar och lidande. - MartinAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4428792757453520063.post-45247114297349183922013-10-08T23:34:44.240-07:002013-10-08T23:34:44.240-07:00Martin, jo det står såhär:
"Jämför synlighete...Martin, jo det står såhär:<br />"Jämför synligheten hos denna cyklist som bär en reflexväst samt de reflexer och den belysning som är påbjuden enligt lag att cykeln ska ha......"<br /><br />Som jag skriver i inlägget använder jag inte väst men bilisterna kan se mig ändå. Så bilisterna gör redan rätt.<br /><br />Du får förstås klä dig hur du vill. Problemet är när myndigheter, kommuner och cykeltidningar går ut och uppmanar folk att ha väst.Erik Sandblomhttps://www.blogger.com/profile/14411108063216855210noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4428792757453520063.post-82921075984834094632013-10-08T23:28:53.498-07:002013-10-08T23:28:53.498-07:00Erik - ingenstans i Bicyclings artikel står det nå...Erik - ingenstans i Bicyclings artikel står det något om "lag på reflexväst". Och visst är det motortrafik som är det huvudsakliga problemet. Men då måste man också ställa sig själv följdfrågan om vad som är enklast att påverka. Att få samtliga bilister att ändra sig eller satsa 100 kronor på att öka sin egen synlighet och därmed minska risken att bli påkörd. För mig är valet enkelt. - MartinAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4428792757453520063.post-81575853026402848122013-10-08T22:55:10.030-07:002013-10-08T22:55:10.030-07:00Tack Paul! De som gillar reflexvästar skulle kansk...Tack Paul! De som gillar reflexvästar skulle kanske säga att alla måste hjälpas åt att se och synas, både bilister och cyklister. Men det är trots allt bilister som är farliga, inte cyklister. Så där utgår man från en jämlikhet som egentligen inte finns. Det blir extra tydligt när den ena förväntas ha speciella kläder.Erik Sandblomhttps://www.blogger.com/profile/14411108063216855210noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4428792757453520063.post-52975636699306922432013-10-08T22:32:44.733-07:002013-10-08T22:32:44.733-07:00Bra skrivet!
När man propagerar att cyklister sk...Bra skrivet! <br />När man propagerar att cyklister skall bära mer reflexer än vad som är rimligt (fram, bak, sidan) försöker man flytta problemet från den riktiga faran som ju är bilen. Det är ju den primära anledningen till att saker som reflexväst och (burr) lampor på hjälm blivit populärt. <br />Frågan är: Varför måste cykel och gångtrafikanter hela tiden anpassa sig?Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/16910207803927581512noreply@blogger.com