söndag 25 oktober 2015

Därför ljuger NTF om hörlurar



Både lastbilar och NTF har stora döda vinklar. Foto Portsmouth CTC

Cyklister med hörlurar hör lika bra som bilister med radion avstängd och rutorna uppe. Och det är tillåtet att vara döv i trafiken.

Det har inte hindrat NTF (Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande) från att föreslå ett förbud mot att cykla med hörlurar. De påstår att sex cyklister omkommit de senaste veckorna i England, för att de hade hörlurar.

Det är lögn. Vi vet inte om de sex hade hörlurar, men vi vet att fem av dem dog i kollision med lastbilar och bussar i London. Händelserna inträffade dessutom hösten 2013, inte "de senaste veckorna". Men det är likadant i år. Åtta cyklister har omkommit i London hittils under 2015, och sju av dem dog i kollision med lastbilar. Lastbilschaufförerna sitter högt upp och när de ser sig över axeln vid sväng så syns bara en vägg. Därför ser de inte cyklisterna och mejar ner dem.

Problemet är väl känt utanför NTF. En ny EU-regel är på gång som ska ge bättre förarsikt, och under tiden önskar sig London Cycling Campaign att lastbilar inte ska få köra i London under morgonrusningen. De vill också ha bättre kontroll av chaufförernas körkort och utbildning.

Men Londons konservative borgmästare Boris Johnson vill inte ha mer regler och byråkrati. Därför pratar han hellre om hörlurar än om farliga lastbilar. Han vet att nya begränsningar för lastbilar är en realistisk åtgärd som faktiskt kan gå igenom, så därför stödjer han inte det. Av samma anledning är han emot en lag om cykelhjälmar. Ett hörlursförbud är däremot orealistiskt, så därför kan Johnson framstå som att han "gör något" genom att ropa på hörlursförbud.

Den där EU-regeln, förresten, den motarbetades av alliansregeringen på uppdrag av Volvo. Och NTF sa inget. Dåvarande ordföranden Johan Lindström påstår att de hellre "jobbar lokalt". Så NTF följer bara sin linje: lastbilar med dålig förarsikt är inget problem.

Cyclists with iPods hear the same as motorists listening to nothing. BikeBiz

Ska hörlurar förbjudas i trafiken? P4 Värmland

Boris Johnson considers ban on London cyclists wearing headphones. The Guardian
Johnson faces pressure to consider a system to restrict lorries' access to central London during peak time, a plan already in force in Paris.

Sixth London cyclist killed in less than two weeks as man dies in lorry incident. The Guardian
All but one of the riders were in incidents involving a truck, bus or coach.


What are we calling for? London Cycling Campaign

In 2015, eight cyclists have been killed on London’s roads. Seven of those fatalities have involved a lorry.

Boris Johnson says he won't make helmets compulsory on cycle hire scheme. Road.cc

Sverige lobbar mot säkrare lastbilar. Expressen
Sverige och Frankrike har tryckt på för att inga bolag ska få tillverka säkrare lastbilar förrän 2025. Anledningen är att de vill skydda lastbilstillverkaren Volvo/Renault – som nyligen kommit med nya modeller – från konkurrens, skrev Financial Times i förra veckan.

torsdag 22 oktober 2015

Ingen nyhet att hjälmkampanjer skadar folkhälsan



Foto © Franz-Michael S. Mellbin

OECD har en trafikavdelning som heter ITF, International Transport Forum, och 2013 gjorde de en rapport om cykelsäkerhet. De gör 18 rekommendationer, men ingen av dem handlar om hjälmar. Däremot avråder de från skrämselkampanjer.

ITF går också igenom forskningen som visar att cyklister lever längre, eftersom hälsoeffekten av cykling överstiger skaderisken. Den forskningen är etablerad, och konflikten mellan hälsa och hjälmkampanjer påpekades redan 1993 av Mayer Hillman på Policy Studies Institute:

Cycle helmets: the case for and against
An analysis based on the life expectancy of each cyclist killed in road accidents using actuarial data, and the increased longevity of those engaging in exercise regimes several times a week compared with those leading relatively sedentary lives, has shown that, even in the current cycle-hostile environment, the benefits in terms of life years gained, outweigh life years lost in cycling fatalities by a factor of around 20 to 1 (Hillman, Op.cif.). In these terms, a price is paid in not promoting cycling.

...

Second, as has been seen in Australia, mandatory wearing discourages people from cycling.

Och det bekräftas nu av ITF:

Cycling, Health and Safety. ITF/OECD
Recommendation 14: Cycle safety plans should address safety improvement and the improvement of perceived safety.
Policy seeking to increase cycling and improve safety must approach safety with two interlinked objectives: reducing actual crash rates and their severity and, crucially, increasing the perception of safety for potential cyclists. If citizens don't feel safe cycling – then they will not ride if there is an alternative they perceive as safer.

De som fortfarande gillar hjälmkampanjer och hjälmlagar har alltså anledning att uppdatera sig på de senaste 20 årens forskning.

söndag 11 oktober 2015

Cykling är lika säkert som att gå


Det är lika säkert att cykla som att gå, räknat som omkomna per kilometer. Det visar statliga rapporter från Sverige, Danmark och England ända sedan sjuttiotalet.

Statistiken grundar sig på resvaneundersökningar och polisens rapportering. Det innebär att de som inte cyklar inte finns med i statistiken, vilket är både en styrka och en svaghet. En svaghet kan vara till exempel om berusade eller sköra människor kanske går mer än de cyklar, vilket skulle kunna dra upp dödstalen för gående. Det snedvrider resultatet. Styrkan är att den här statistiken visar hur folk agerar i verkligheten.

Översta figuren visar att i mitten på åttiotalet var gång och cykling ungefär lika säkert i Sverige, med 40 omkomna per miljard personkilometer. Detta var innan vardagscyklister började med cykelhjälm. Källa Thulin och Nilsson 1994: Exponering, skaderisker och skadekonsekvenser för olika färdsätt och åldersgrupper. VTI Rapport 390/1994

Här kommer några nyare figurer:

Ända sedan åttiotalet har cykling varit något säkrare än gång i England. Källa Road Casualties Great Britain 2007.

År 2004 visar samma sak i Sverige, cykling är inte farligare än att gå. Källa Vägtrafikskador 2004, Sika/Trafikanalys.

För år 2010 har danska DTU gjort denna figur, som även omfattar polisrapporterade skador. Källa DTU, Risiko i Trafikken 2007-2010.

Trafikanalys har gjort den här fina figuren som har ett bra underlag, ett genomsnitt för tioårsperioden 2004-2013. Risken för gående och cyklister har halverats jämfört med åttiotalet, till knappt 20 omkomna per miljard personkilometer. Källa Trafikanalys, Vägtrafikskador 2013.

Men om man vill åka riktigt, riktigt säkert? Då kan man åka tåg. Det är 10-50 gånger säkrare än att åka bil. Dessutom får man en hälsosam, livsförlängande promenad till och från tåget. Källa Statistisches Bundesamt via Allianz pro Schiene.

torsdag 1 oktober 2015

Mer om Anders Åkesson

Häromdagen skrev jag om Anders Åkesson, ledamot i trafikutskottet, som fått körkortet indraget och plåtar sig i döda vinkeln på en lastbil.

Det är samme Anders Åkesson som går till storms mot kollegan i trafikutskottet, Karin Svensson Smith, för att ha använt ordet "offert" i TV angående att kinesiska bolag är intresserade av att bygga järnväg i Sverige. Åkesson påstår sig ha tappat förtroendet för henne, samtidigt som han litar på att hon har koll:

"Det är tveklöst så att Svensson Smith talar utifrån förespeglingen att en offert faktiskt finns, trots att hon rimligen vet att Trafikutskottet inte hämtar in offerter." länk

Eftersom Anders Åkesson är ledamot i samma Trafikutskott, så vet rimligen även han att utskottet inte hämtar in offerter. Så han vet, och han vet att hon vet. Och då finns det inget utrymme för missförstånd. Kineserna är intresserade av att bygga, men någon formell offert har i juridisk mening inte kommit.

Det ligger i Åkessons intresse att leda bort uppmärksamheten från det faktum att han själv fick körkortet indraget för att ha kört för fort. Det är värre för en ledamot av trafikutskottet än att slinta på orden. Som ledamot i trafikutskottet har Åkesson inflytande över trafiklagstiftningen, så om han har problem med lagen så har han en intressekonflikt.

Ny Teknik skriver lite om saken idag:

Så fick trafikutskottet "offerten" från de kinesiska järnvägsbolagen. Ny Teknik
På Trafikverkets Järnvägsdag i mars i år presenterade Per Corshammar, då anställd på konsultbolaget Ramböll, dokument som han fått av den kinesiska järnvägsindustrin vid ett besök i Shanghai. Han föreläste för olika riksdagsledamöter och Trafikutskottets ordförande Karin Svensson Smith om vad det kostar att bygga järnväg på broar, vilket det kinesiska konceptet bygger på.

...

Trafikverket ville undersöka möjligheterna att bygga en liten bit på Ostlänken, säger han.

- Men då sa de kinesiska företagen att: vi kan bygga hela nätet på fem år till fast pris.