fredag 21 september 2012

Mitt Romney-metoden för ökad cykling

När man arbetar för ökad cykling gör man ofta som presidentkandidaten Mitt Romney. Man fokuserar på kärnväljarna och struntar i de förlorade själar som troligen trots allt inte gillar ens politik. Man försöker uppmuntra till cykling genom att dela ut reflexvästar och hjälmar och struntar därmed helt i de som kanske inte vill krångla till det med speciella kläder och därför fortsätter att åka bil eller buss istället.

Idag har cykling en marknadsandel på 10% av resorna i Sverige men det skulle kunna vara mycket högre. Hälften av befolkningen bor inom fem kilometer från jobbet, det vill säga 20 minuters cykeltur. Två tredjedelar bor inom 10 km, vilket tar en halvtimme om man slipper många stopp. Källa infrastrukturpropositionen 2008.

Hjälmbruket har visserligen ökat bland cyklister, särskilt i Stockholm och Göteborg, så man kan påstå att cyklister inte har något emot att ha hjälm. Men det säger inte så mycket, för de flesta struntar i såväl hjälm som cykel. En majoritet av göteborgarna, 57%, cyklar inte ens en gång i månaden. Motsvarande siffra för kollektivtrafik och bil är 23% respektive 20%. Cykling har blivit något konstigt för hurtbullar och miljömuppar. De har till och med särskilda kläder.


Källa: TRYGGHET OCH SÄKERHET VID CYKLING I GÖTEBORG, Trafikkontoret

Leaked video puts Romney campaign on defensive again - Washington Post

Vad var det i påsen? - Cyklistbloggen
Stockholms cyklister får en tackpåse med bland annat en reflexväst

fredag 14 september 2012

Moralpanik på åttiotalet


Nadezhda Tolokonnikova/Pussy Riot

I västvärlden är de flesta eniga om att moralpaniken i Ryssland över Pussy Riots sång i katedralen är överdriven. Därmed inte sagt att vi i väst skulle vara förskonade från moralpanik.

När sjukdomen AIDS började spridas i Sverige på åttiotalet blev myndigheternas svar att 1986 förbjuda så kallade bastuklubbar, där homosexuella män träffades. Det skulle hjälpa till att oskadliggöra viruset, ansåg man. Det dröjde sjutton år innan lagen avskaffades.

Cykling kan också reta upp känslorna. Eftersom cykling är så farligt planerade staden New York 1987 att förbjuda cykling på Manhattan vardagar kl 10-16. Man ville på så vis komma åt cykelbuden.

Vem minns bastuklubbarna? - Fria Tidningen
RFSL, RFSU och Venhälsan argumenterade för att ett förbud skulle vara kontraproduktivt. Aktiviteten på bastuklubbarna skulle förflyttas till andra sammanhang, där det dessutom skulle vara väsentligt svårare att informera om smittorisker. Synpunkterna vann inget gehör.

The Bicycle Uprising: Remembering the Midtown Bike Ban 25 Years Later - Streetsblog
The Midtown bike ban would operate from 10 a.m. to 4 p.m., Monday through Friday, clearly targeting the bike messengers whom the tabloid press and other opinion-mongers held responsible for the city’s rampant traffic chaos and danger, but infringing on everyone’s right to ride and declaring open season on the city’s hardy but beleaguered bicycle community.

Rysk tv: Oligark bakom Pussy Riots aktion. Ekot

torsdag 13 september 2012

Bilister - det högsta stadiet av mental utveckling?


Barn gillar fartkänslan, till skillnad från vuxna

NTF skriver roligt om barn i trafiken:

"Det handlar om en mognadsprocess som tar många år och som kräver det högsta stadiet av mental utveckling."

De vuxna bilisterna är alltså exempel på det högsta stadiet av mental utveckling.

"För barn innebär att cykla snarare ett lekmoment än ett sätt att förflytta sig."

Ja, och jag behöver faktiskt en bil med 200 hästkrafter för att ta mig till jobbet. Inget lekmoment där inte, Gud nej.

"En av barnens största svårigheter i trafiken är att de tänker självcentrerat."

Vilken tur att bilkramarna i NTF inte gör det. De skulle aldrig projicera sina brister på andra.

"Barn kan sämre än vuxna uppskatta avståndet till och hastigheten hos andra trafikanter."

Vilken tur att vuxna alltid gör rätt uppskattning.

Det är lätt att göra sig rolig över NTFs snövita avsikter. Men kanske är det lönt att reflektera över lek i trafiken. Är det så dåligt egentligen? Lek är bra. Men leksakerna ska inte vara farliga.

NTF: Trafiken i skolan. Utvecklingen

NTF Halland. Barn i trafiken

söndag 9 september 2012

Läxor är till för elever, inte föräldrar

Regeringen föreslår att man ska kunna få skatteavdrag för att man betalar någon att hjälpa barnen med läxläsning. Jag tycker det är fel.

Läxor är någonting för elever och lärare. Politiker och föräldrar ska hålla sig ur vägen och låta elever och lärare göra sina jobb. De ska le och se glada ut, och inte säga något förrän de blir tilltalade. Om och när de tilltalas så ska de ge beröm och säga uppmuntrande saker. De ska inte lägga beskäftiga förslag om skatteavdrag.

Om läxorna emellanåt är för svåra så är det en naturlig del av lärandet och en förberedelse för läxgenomgång dagen därpå i skolan. Om det ändå inte räcker så är kanske läroplanen lite för ambitiös eller så har skolan för lite resurser.

Oppositionen splittrad om läxhjälpsförslag - Ekot

tisdag 4 september 2012

Officiell statistik döljs i medierapportering

Dagens Nyheter skriver förvirrat om statistiken över trafikskador. Statistiken påstås vara ofullständig eftersom den inte omfattar sjukhusens rapportering. Men det stämmer inte eftersom myndigheten Trafikanalys i en särskild rapportserie sammanställt statistik över trafikskadefall enligt sjukvården ända sedan 1998.

Till exempel kan man i Trafikanalys rapportserie Vägtrafikskador i sjukvården se att antalet cyklister med skador mot huvudet halverats på tio år. Det kanske beror på hjälmbruk men i så fall blir det lite svårare att förklara varför bilister fått en ännu kraftigare minskning på skador mot huvudet.

Det är bra att DN fokuserar på huvudsaken, nämligen att statistiken kan vara ett verktyg för att se hur olika åtgärder hjälper trafiksäkerheten. Men DN gör det vanliga felet om att peka ut cykling som särskilt farligt. Stillasittandet tar bokstavligen 100 gånger så många liv som alla trafikolyckor sammanlagt, och ett sätt att komma åt det är att cykla mer. Cyklister lever längre.



Klicka för större.

Olycksoffer döljs i officiell statistik - Dagens Nyheter

Vägtrafikskadade i sjukvården 2010. Trafikanalys