lördag 6 augusti 2011

Flyttar tillverkningen tillbaka till västländerna?


Hjulbygge på Pilen Cykel i Målilla

I en debattartikel i New York Times sägs att amerikansk tillverkning ökar för första gången på länge. Lönegapet minskar när kinesiska löner stiger. Ökande energipriser och närhet till kunderna talar också för att produktionen kan tas hem till västländerna.

Redan idag sker en betydande del av cykeltillverkningen i Europa. Svenska jätten Cycleurope (med märkena Crescent, Monark, Bianchi, mfl) lackar och slutmonterar sina cyklar i Varberg och på andra orter i Europa, även om ramarna, växlarna och bromsarna tillverkas i Asien. Lite mindre svenska cykeltillverkare som Pilen och Nishiki gör likadant. Brompton tillverkar 30 000 vikcyklar om året i London. Även ramarna tillverkas i London, troligen också en del av växeldelarna.

Nu skriver Svenska Dagbladet att de ökande klimatutsläppen i utvecklingsländerna till stor del beror på ökad export till västländerna. Kanske behövs en större medvetenhet om det bland oss västlänningar, om det ska bli något globalt avtal om klimatutsläpp.

SvD: Import döljer CO2-utsläpp

New York Times: Can Manufacturing Fuel a U.S. Recovery?Productivity and Quality Are Up
Manufacturers are returning to America and hiring new workers. Last year, manufacturers created 136,000 net new jobs, the first increase since 1997.

Pilen pekar bara uppåt
Under 2009 beräknar vi sälja cirka 2600 cyklar, säger Louise på Pilen Cykel i Målilla.

Lovely Bicycle: Pilen Lyx: the Pragmatic Romantic

Vélocouture: Riding in style on the Pilen Lyx ‘Portlandia’

Modebranschen lämnar Asien för Europa - Ekot
Flera medelstora svenska varumärken har i dag 60 till 70 procent av sin klädtillverkning i Europa, vilket är en kraftig ökning jämfört med tiden före finanskrisen 2008. ... Men det är inte till Sverige som produktionen återvänder utan till Baltikum, Rumänien och Turkiet – som alla tillhör låglöneländerna.