torsdag 28 oktober 2010

Bygg mer vid järnvägsstationerna!


Stockholms central övre ingången. Foto Jan Lindahl.

Vid järnvägsspåren i centrala Stockholm har det byggts stiliga nya hus den senaste tiden. Nu vill Malmö göra samma sak. Minst tolv till fjorton våningar. För att det ska gå att bygga tätt läggs grönskan på taken, både för boende och för dagisbarn. Länsstyrelsen slår fast att det går att fördubbla Skånes befolkning om alla kommuner bygger tätt kring sina stationer.

Det finns också undersökningar som visar att gränsen för kollektivresande går vid 600 meter. Den som bor på längre avstånd än så tar ofta bilen. Det beror förstås på hur långt det är till bilen. Idag är det förbjudet att bygga hus utan parkeringsplats.


I Göteborg ska det byggas i Frihamnen, nu när hamnverksamheten flyttats västerut närmare havet. Föreningen Yimby, Yes in my back yard, har därför gjort ett förslag på hur man kan bygga traditionella stadskvarter i rutnät och med gröna innergårdar. Många lågbroar länkar den nya stadsdelen till centrum och dessutom vill Yimby att nya tågtunneln Västlänken ska ha en station vid Frihamnen.

Ibland är det känsligt med nybyggen i centrala staden, men jag gillar dem. Järnvägsstationen är för mig stadens naturliga mittpunkt. När jag kommer fram med tåget så vill jag vara framme, eller i alla fall kunna komma dit jag ska på en kort cykeltur, kanske med lånecykel.

I Stuttgart har det blivit kravaller för planerna att gräva ner järnvägen och bygga stad på de 100 hektar mark som då blir ledigt. Projektet anses vara för stort och dyrt. Jag tycker det verkar bra eftersom man får så mycket ledig, central mark att bygga på. Jag gillar inte utglesade städer med ändlösa asfalterade förorter. Dessutom är det inte miljömässigt hållbart. Jag tror Stuttgartprojektet kan göra stan mer spännande, mer ekonomiskt dynamisk och grönare.

Tricket är att blanda bostäder och lokaler i samma hus, och att bygga tätt. Det ökar den sociala kontrollen, det gör det tryggare och det gör det lättare att gå, cykla och åka kollektivt. Det kan öka integrationen också.

Att det är nära centralstationen är också mycket coolt.

Sydsvenskan: Malmö siktar på eget Manhattan

Dalarnas Tidning: Tågperrong blir längre
Två tredjedelar av alla invånare i Dalarna har mindre än fem kilometer till närmaste järnvägsstation.

sv.wikipedia.org/wiki/Parkeringsnorm

Stadsplan Frihamnen - Yimby Göteborg

Mer järnväg, inte mindre - Insändare i Göteborgs Fria Tidning

de.wikipedia.org/wiki/Rahmenplan_Stuttgart_21

Emmali Jansson: Segregation och det fysiska rummet
Nu läser jag äntligen en fin debattartikel av vår nya integrationsminister, folkpartisten Erik Ullenhag. Han kritiserar Danmarks hårda ghetto-politik och efterlyser i stället aspekten om "hur stadsmiljö och boendeområden samverkar med segregationen". Han ser att många av de fattiga områdena består ensidigt av bostäder, har enformig arkitektur och är isolerade med öar med få vägar in och ut.

Erik Ullenhag (fp): Sverige ska inte ha ”gettolagar” - Aftonbladet

söndag 17 oktober 2010

Fyra myter om cykling

Jeg blev glad av alla snälla kommentarer jag fick till min artikel på Yimby om cykling. Ibland när jag skriver om cykling blir många gnälliga, men nu blev det nästan inget gnäll alls. Först tänkte jag förhoppningsfullt att det kanske är en ändring på gång, folk kanske börjar acceptera cykling som ett seriöst transportmedel.

Men vid närmare eftertanke tror jag det beror på att jag avlivade några vanliga myter om cykling, så det blev inte så mycket att gnälla på. Jag försökte också lite snällt säga att man ska tänka på hur man uppfattas av andra, för cyklister betraktas ofta lite orättvist som arroganta och aggressiva. Jag tror det beror mest på ovana och fördomar, men det skadar aldrig att vara lite extra trevlig eller hur?














mytfakta
cyklister är en fara för sig själva och andravuxna som cykelpendlar lever längre
man behöver bil för att handla/hämta/lämnavar tredje cykelresa i Stockholm gäller handla/hämta/lämna
resorna är för långavarannan bor inom fem kilometer från jobbet i Sverige
man kan bara cykla i vackert väder70% av sommarcyklisterna i Linköping fortsätter cykla på vintern



Cykling - ett socialt transportmedel - yimby.se
Urval av kommentarer:

Anders Gardebring: Utmärkt artikel.
Mikael Colville-Andersen: Brilliant.
Olof Blomqvist: Jättebra!
Paul Lernmark: Fantastiskt!
Martin Danell: Äntligen nån som pläderar för ökat cyklande här på Yimby!
Lucas Stensö De Marie: Mycket bra inlägg!
Peter Markusson: Rolig och tänkvärd artikel!
Henrik Hall: Fantastiskt fin artikel!
Anders Ryding: Det här med cycle chic var nytt för mig. Väldigt sympatiskt.
Linda: Härligt med en cykelartikel!
Marcus: Mycket bra skrivet Erik. Gillar speciellt din liknelse mellan trafiken och en fest.
Olle Jansson: Onekligen ett trevligt inlägg i debatten.
Henrik Ahlen: Tack för suverän bloggpost!
Joakim Jardenberg: Vilken skön post. blir sugen på att ta fram cykeln igen.

torsdag 14 oktober 2010

Senaste trafikfaran: utsläppta minkar

Många anser att det är dåligt att släppa ut minkar eftersom de då blir överkörda av bilister. Alltså är det bättre att minkarna stannar kvar i burarna. Jag vet inte om det är så enkelt, för minkarna blir galna, "uppvisar stereotypa beteenden", av livet i burarna och dör i förtid ändå.

Jag tycker det vore bra om alla bilar utrustades med bromspedaler, så att bilisten får möjlighet att sakta ner och inte meja ner allt som rör sig. Men det kanske är för mycket begärt.


What do I have to do to get you to see me?

Lord Kennedy of Southwark i brittiska överhuset är också oroad över trafiksäkerheten och undrar vad som görs för att tillse att cyklister bär ändamålsmässig klädsel, det vill säga reflexväst. Det är nämligen så att när det är mörkt och dimmigt så försämras sikten, vilket innebär att alla cyklister måste klä ut sig till julgranar eftersom bilisterna inte kan förväntas sakta ner och anpassa farten till omständigheterna. Det räcker inte med reflexer och ljus på själva cykeln, anser många.

Studio Ett. Debatt om djurens rättigheter

The House of Lords, feat: Copenhagenize/BikeBiz
Lord Kennedy of Southwark: My Lords, will the Minister speak urgently to the Mayor of London? A consequence of his cycle hire scheme is a dramatic increase in the number of cyclists on the roads in London not in the correct attire, with no helmets or reflective clothing.

Stop SMIDSY
Stop "Sorry Mate, I Didn't See You". Bad driving intimidates and harms innocent people. Cyclists and pedestrians are particularly endangered by negligent or aggressive driving because we're not encased in a few tonnes of metal every time we set out on the roads.

måndag 11 oktober 2010

Ökad cykling, fluga eller trend?



Det är härligt att cyklingen ökar i många städer som t ex i New York, Köpenhamn och Stockholm. Men tänk om det bara är en fluga? Om tio år är det kanske dött igen, och alla åker spårvagn och elbilar istället. Misstag idag, som till exempel hjälmkampanjer, kan skada cyklingen under lång tid framöver.

USA var ett ledande cykelland för 100 år sen, men utvecklingen hämmades av monopolfasoner som gjorde att nästan alla cyklar hade tubdäck i ett stycke. Tubdäcken var mycket dyra och svåra att laga. Medan resten av världen gick över till vanliga däck hängde tubdäcken kvar i USA till Schwinn började sälja cyklar med moderna däck i början av trettiotalet. Men vid det laget hade bilismen redan gått om cyklismen, och cykeln sågs nog mer som en esoterisk sportartikel än som ett transportmedel.

Under andra världskriget gjorde cykeln en liten comeback i USA, men det blev kortlivat, troligen för att cykling aldrig hann etablera sig som ett seriöst transportmedel innan kriget.

Det syns på filmer från slutet av trettiotalet från Köpenhamn respektive Portland, Oregon. I filmerna syns mycket biltrafik i Portland och mycket cykling i Köpenhamn. Idag sker 37% av jobbpendlingen i Köpenhamn med cykel, men inte ens 10% i Portland. Cykling är delvis en kulturell företeelse på så vis att förändringar är möjliga, men de tar tid. Misstag kan alltså ta lång tid att reparera.

Fixed Gear Gallery: Patents, Profits, & Perceptions
The American single-tube tire dominated the United States bicycle market for forty years, from the close of the 1890s Bicycle Boom to the Great Depression in the 1930s. ... During the single-tube's reign, bicycles fell almost totally out of general use in the United States -- a false start that has hampered American cycling ever since.

Let's go ride a bike: Bike Cycle: Doomed to Repeat History?
However, as I read the article, I realized it was eerily similar to the issues presented today. Take out the retrograde parts about "men" going to the office and "housewives", and the piece could have been in the latest issue of Time. The writer seemed very excited about the future of transportation cycling in America, yet 70 years later there's been no progress. To me this is horrific in a Twilight Zone kind of way.

BikePortland: A look at Copenhagen and Portland traffic, circa the 1930s
Portland can't draw on a similar legacy. Our decision makers and elected officials did not grow up riding a bike comfortably and efficiently around a city (rubbing shoulders with their well-dressed peers).

Bonuslänk:
Modern Mechanix: Miracles You’ll See In The Next Fifty Years (Feb, 1950)
The highways that radiate from Tottenville are much like those of today, except that they are broader with hardly any curves. In some of the older cities, difficult to change because of the immense investment in real estate and buildings, the highways are double-decked. The upper deck is for fast nonstop traffic; the lower deck is much like our avenues, with brightly illuminated shops.