söndag 25 april 2010

Bisarrt fokus på cykelsäkerhet

Hjärt- och kärlsjukdomar är den ledande dödsorsaken i Sverige. 2004 dog 40 000 svenskar av hjärt- och kärlsjukdomar [1]. Det bästa man kan göra mot det är att sluta röka och börja motionera dagligen [2]. Bilpendlare löper 70 procents större risk att drabbas av hjärtinfarkt [3].

De flesta har inte disciplinen till att motionera på fritiden varje dag hela livet, så det är bättre att gå eller cykla till jobb och skola. Då får man motionen gratis. Det är inget jag hittat på själv. En dansk studie på 30 000 vuxna visar att de som cyklar till jobbet har 39% lägre dödlighet [4]. De flesta svenskar kan också cykla till jobbet. Varannan svensk bor inom 5 km från jobbet, vilket tar 20 minuter att cykla [5]. Två av tre bor inom 10 km, vilket tar drygt 30 minuter.

Att cykla är dessutom säkert. Dödsrisken för cyklister i svensk vägtrafik är 40% lägre än för fotgängare, räknat per kilometer [6]. Bara 28 cyklister dog 2004. De flesta omkomna cyklister blev överkörda av en bilist [7].

Visserligen får cyklister fler skador än andra trafikanter, men skadorna är inte så allvarliga. Cyklister är den grupp som får kortaste vårdtiden när de kommer till sjukhuset: 3,8 dagar, jämfört med 6,2 för bilister [8].


Foto Mikael Colville-Andersen

Nu invänder Vägverket att cyklister bör ha hjälm och kör därför skrämselpropaganda. Detta trots att 40 000 svenskar dör av sjukdomar som förebyggs av cykling, trots att bara 28 cyklister dog 2004 (0,03 % av alla dödsfall det året), och trots att de flesta omkomna cyklister blev överkörda av en bilist.

Men okej... vi kollar upp det. Hur många cyklister får bestående hjärnskador? Det vet ingen! Men en studie från Skaraborg visar att av 1759 cyklister som fick huvudskador, var det 10 stycken som fick "allvarligare intrakraniella skador" [9]. De övriga 1749 huvudskadorna gällde hjärnskakning eller annan lindrig skada. (28% av cyklisterna i studien bar hjälm.) Det blir 0,6 % av cyklisternas huvudskador som är läskiga.

Sammanfattningsvis: 40 % av dödsfallen beror på hjärt- kärlsjukdomar. 0,03 % beror på cykling. Bilpendlare löper 70 procents större risk att drabbas av hjärtinfarkt. Vad säger myndigheterna? "Använd cykelhjälm". Bisarrt.

[1] Socialstyrelsen: Dödsorsaker 2004

[2] Vetenskapsradion 6 mars 2009: Träning förlänger livet lika mycket som rökstopp

[3] Sydsvenskan: Bilpendlare riskerar hjärtinfarkt samt Patrik Wennberg, Umeå Universitet: Beyond the established risk factors of myocardial infarction: lifestyle factors and novel biomarkers

[4] Dødelighed associeret med fysisk aktivitet i fritiden, på arbejdet, sport og cykling til arbejde. Ugeskrift for Læger, 2002.

[5] De flesta rör sig inom tio kilometer - Ecoprofile

[6] Trafikanalys: Vägtrafikskador 2004, kapitel 4.5 samt diagram 7.1.1

[7] Sika, Vägtrafikskador 2006, figur 3.23

[8] VTI, Trafikskador 1998-2005 enligt patientstatistik, tabell 11.

[9] Cykelolyckor i Skaraborg 1999-2003

Mer om hjärt- kärlsjukdomar
Hjärt- och kärlsjukdomar är den ledande dödsorsaken i Sverige. 2004 dog 40 000 svenskar av hjärt- och kärlsjukdomar. Av de 91 085 personer i Sverige som avled 2004 var 71 procent äldre än 75 år.

I åldersgruppen 15-44 är hjärt- kärlsjukdomar trea på listan av sånt folk dör av. I åldersgruppen 45-64 och 65-74 ligger hjärt- kärlsjukdomar tvåa, och över 74 år ligger hjärt- kärlsjukdomar etta. Läs mer i kapitlet "Dödsorsaker efter ålder", sidan 29.

lördag 24 april 2010

Studio Ett om religiösa huvudbonader

Förra veckans rapportering från Studio Ett:

1. Burka på väg att förbjudas i Belgien. Väsentlig uppgift som rapporteras: antalet människor som bär burka i Belgien är väldigt litet. Belgien kan bli först ut med burkaförbud

2. Skåningar dåliga på att ha cykelhjälm. Väsentlig uppgift som INTE rapporteras: antalet cyklister som får bestående men av sina huvudskador är väldigt litet *). Skåningar utan cykelhjälm

Fråga: Vilken religiösa huvudbonad klarar Studio Ett inte av att diskutera på ett rationellt sätt?

*) Statistiskt sett får cyklister i svensk vägtrafik en hjärnskakning på två miljoner kilometer. Det motsvarar att man cyklar 20 km/dag (en timme) varje dag i 270 år. En skallfraktur på 12 miljoner kilometer. Bestående hjärnskador, okänt.

Källa: Det cyklas två miljarder kilometer om året i Sverige enligt VTI, Tema Cykel - skadade cyklister. Analys baserad på sjukvårdsregistrerade skadade i STRADA tabell 1. 1100 inläggningar för hjärnskakning och 168 för skallfraktur per år enligt VTI, Trafikskador 1998-2005 enligt patientstatistik, tabell 12a. 15-20% av cyklisterna bar hjälm under den undersökta perioden 1998-2005 enligt VTI, Cykelhjälmsanvändning i Sverige 1988-2007.

onsdag 21 april 2010

Cykelutbildning i skolan


Foto Mikael Colville-Andersen

Svenskar väntar allt längre med att ta körkort, samtidigt som man vill att fler ska cykla. Men någon cykelutbildning verkar inte finnas i skolorna längre. Det innebär alltfler cyklister på gatorna och allt färre trafikutbildade. Det påverkar förstås trafiksäkerheten, men det handlar också om livskvalitet. Livet på gatan är en social tillställning och allting blir trevligare om man följer några beteendekoder.

David Hembrow bloggar idag om en film om cykelutbildning i nederländska skolor. Efter utbildningen examineras barnen på en slinga genom stan. Ingen skyddad verkstad alltså.

School cycle training

Cykel - alla dagar i veckan
Båstad: Plugga in trafikmärken, trafikvett, öva balansen och träffa polisen. Det är ingen vanlig vecka på Strandängsskolan. Det är Cykelveckan.

Allt fler skippar körkort

Gästbloggare Erik Sandblom: Glöm hjälm – cykla med omtanke och värdighet

måndag 12 april 2010

Poänglös och grym björnhets i Pakistan

WSPA, World Society for the Protection of Animals, berättar om hur björnar i Pakistan får sina tänder och klor nedslipade eller utdragna. Sen hetsas de till att slåss med hundar. Otroligt knäppt och helt oacceptabelt.

Tänk att man ska behöva skriva såna här blogginlägg. Sluta med poänglöst björnplågeri!

WSPA: Björnhets
En björn binds fast vid en påle och hetsas sedan till kamp av hundar. Denna show är troligen den grymmaste underhållningsformen i världen. WSPA arbetar på att stoppa tillställningarna för gott men trots ökande framgång återstår mycket arbete.

lördag 3 april 2010

1994: Spårtrafikens renässans

I ett tidigare inlägg beskrev jag hur bilfärjor och jetflyg kompletterade biltrafiken med början på 50-talet, och att det bidrog till att skapa ett mentalt duopol mellan flyg- och biltrafik. Nuförtiden tycker jag man kan se en uppluckring av det mentala duopolet.


1994 är det nya tider! Tågtunneln under Engelska kanalen öppnas [1]. London, Bryssel och flygplatsen Charles de Gaulle [2] ansluts till det växande franska högfartsnätet med nav i Paris. Eurostar-tågen kör i 300 km/h och har 750 sittplatser var, fler än den nya superjumbon från Airbus.

Resandet med TGV-tågen ökar så starkt att man 1994 testar ett tvåvåningståg, TGV Duplex, och serieproduktionen börjar året därpå [3]. Två Duplex-tåg kan parkopplas och har då över 1000 sittplatser.

I Sverige är X 2000-tågen på väg att bli det vanligaste tåget på huvudlinjerna. Sverige får snabbtåg 1990, och det året toppade inrikesflyget i Sverige [4]. Åren 1998-1999 öppnas järnvägstationer på flygplatserna i Stockholm [5], Köpenhamn [6] och Frankfurt [7]. I bilstaden Los Angeles öppnas 127 km spårväg och metro mellan 1990 och 2006 [8].

2005: Lånecyklar och trängselskatt


Reklambild Brompton av Olivier Pascaud

2005 öppnas lånecykelsystemet Vélo'v i Lyon [9]. Vélo'v har idag 3000 cyklar, som används knappt tio gånger om dagen vardera. Barcelona, London, Paris, Stockholm och en drös andra städer följer efter. Paris har idag 23 000 lånecyklar och Hangzhou i Kina har 40 000.

I Köpenhamns innerstad ökade cyklingen med 70% mellan 1990 och 2005 [10]. Cykeln är det populäraste färdmedlet till jobb och studier i Köpenhamn, med en marknadsandel på 37%. Det är inklusive pendlare från andra kommuner, och dessutom rensat för alla som kombinerar cykeln med kollektivtrafik. Även i London ökar cyklingen sedan man infört trängselskatt 2003 och sedan bombningen i tunnelbanan 2005 [11].

Och 2005 köpte jag min vikbara cykel från Brompton! Jag använder den tillsammans med tåg och spårvagn, men gradvis ökar jag cykelsträckorna och cyklar nu över en mil i taget om det passar.

Det är fler än jag som förstått att cykeln är ett bra komplement till tåget. För tio år sen valde tre av tio tågresenärer att cykla till stationen i Nederländerna [12]. Nu har detta ökat till fyra av tio och till 2020 räknar man med att varannan tågresenär cyklar. Samtidigt ökar tågresandet med några procent om året.

Cyklingen har fördubblats under 1990- och 2000-talet i London, Paris, Portland, New York, och Stockholm.

Så nu får duopolet bil-flyg konkurrens av duopolet tåg-cykel!

[1] en.wikipedia.org/wiki/Channel_Tunnel

[2] fr.wikipedia.org/wiki/Ligne_B_du_RER_d'Île-de-France

[3] en.wikipedia.org/wiki/TGV_Duplex

[4] Ecoprofile: Inrikesflyget: Malmölinjen större än Göteborgslinjen

[5] sv.wikipedia.org/wiki/Arlandabanan

[6] da.wikipedia.org/wiki/Københavns_Lufthavn,_Kastrup_Station

[7] de.wikipedia.org/wiki/Frankfurt_am_Main_Flughafen_Fernbahnhof

[8] http://en.wikipedia.org/wiki/Los_Angeles_County_Metro_Rail

[9] Ecoprofile: Kan kollektivtrafiken älska lånecyklar?

[10] Ecoprofile: Köpenhamnsbor ska cykla längre

[11] Ecoprofile: Cyklingen dubblad i London

[12] So many bikes, so little space