tisdag 30 september 2008

En liten fallos sprider glädje

På min fällbara Bromptoncykel kommer sadelstolpen ner bakom vevpartiet när man fäller ihop cykeln. Det gör att sadelstolpen sitter några centimeter längre bak än på vanliga cyklar. För att kompensera det kan man använda en sadel med extra justerbarhet (längre "räler"), eller köpa tillbehöret Saddle Adaptor Pin, som är en lite fallos som monteras längst upp på sadelstolpen.

Från början klarade jag mig bra med standardgrejer utan krusiduller, men när jag blev biten av fartflugan så monterade jag remmar på pedalerna, Powergrips. Dom gör att man får bättre rundtramp, så att det går fortare! Remmarna är väldigt smarta på så vis att när foten sitter rätt så stramar remmarna åt. När man sneddar utåt med hälen så lossnar dom. Man behöver alltså inte greja med händerna, inga fästen, snäpp, etc.



Det var lite knivigt att få dit remmarna på den fällbara pedalen, men med hjälp av en borrmaskin och mycket pill så gick det.





Problemet som uppstod var att jag parkerade foten en aning längre fram på pedalerna, och tanken är ju att foten ska sitta fast på pedalen när man trampar. Då gled jag fram på sadelns smala del, och fick nyp på känsliga ställen. Lidande är inte modernt, så jag tänkte jag skulle göra något åt det, men det var svårt. Sadeln satt redan så långt fram det gick, och det hjälpte inte med finjustering av sadelns lutning.

Efter en tids bedrövelse kunde jag så småningom hämta mig från min besvikelse genom att tröstshoppa. Som tur är kan man kompensera för sin otillräcklighet med lite fallosförstärkning i form av en "Brompton Saddle Adaptor Pin". Såhär ser den ut:


Med den monterad kunde jag skjuta sadeln längre framåt, och vips försvann nypen!

Såhär ser det ut med pinnen under sadeln. Faktum är att sen jag tog bilden så har jag skjutit fram sadeln nästan så långt det går. Det behövdes ett par omgångar med justeringar och provcyklingar, men nu tänker jag inte på det när jag cyklar, och det måste ju betyda att det passar.



Det är bra med fallosar!

torsdag 25 september 2008

Cajsa is your new bicycle

Ibland träffar GP rätt när dom skaffar ungdomsreportrar. Cajsa Carlson skriver om mat och cykling. Läs och njut:

Tjockis, var inte ledsen för att du glömde cykla.
Hej Tjockis! För din information missade du den europeiska mobilitetsveckan, som hölls förra veckan! Det betyder att fler och fler väljer bort bilen en eller flera dagar i veckan och tar sig till jobbet/skolan på ett annat sätt. Men du behöver inte vara ledsen för att du inte visste det och tog bilen till jobbet alla fem dagarna trots allt. Det är okej att prova ett alternativt vägval fortfarande. Och vad som är ännu bättre är att vädret denna veckan är fantastiskt, så förhållanderna kan inte bli bättre. Så kavla upp kavajbyxorna och ta cykeln till jobbet imorgon så ska du se att du mår mycket bättre och blir av med ditt dåliga samvete för att du bidrog till den ännu brummigare staden och la ett tjockt avgasmoln över soliga Göteborg.




Det finns till och med tv med Cajsa!

Bara föra krydda stämningen ännu mer så tror jag Cajsa har fel om poliserna. Cajsa tycker att poliserna borde lämna cyklisterna ifred för att dom är miljövänliga. Men jag tror inte att några få nitiska poliser skrämmer bort cyklister. Jag tror faktiskt att dom bidrar till bättre cykelkultur. Visst är bilen för högt prioriterad, men det är ändå smidigast att anpassa sig till omständigheterna under tiden det åtgärdas. Efter att man fått lite böter så tänker man sig för en extra gång innan man försöker hinna före nån annan. Man funderar en extra gång över vilken färdväg man väljer. Man gör en extra koll på belysningen, man pumpar däcken, man ger cykeln lite extra tid och kärlek. Och det tror jag man får tillbaka många gånger om!

Det viktiga är att Cajsa inte accepterar bildominansen i Göteborg. Hon sätter fingret på hur absurt överprioriterad bilismen har blivit. Vid platsen för senaste polisaktionen, GP-huset intill centralstationen, finns tretusenfemhundrasjuttioelva filer särskilt avdelade för bilar. Antal filer särskilt avdelade för cyklister: noll. Antal bussfiler: noll. Bredd på trottoar: för liten. Finns ingen som helst chans att jag respekterar den fördelningen! Trams är vad det kallas. Bredda trottoaren, måla dit en bred cykelbana, gör bussfiler, plantera träd och sätt upp bänkar. Finns det plats över till bilarna efter det så kan dom få vara med! Annars inte!

Det kan hända att en sån nyordning skulle skapa bilköer. Men det spelar ingen roll. Det är viktigare att bussarna, cyklarna och fotgängarna kommer fram än att bilarna gör det!

GP: Var tredje avgång inte i tid
Vi måste få busskörfält förbi Drottningtorget och Centralstationen, bilarna får maka på sig, säger Lennart Löfberg på Västtrafik.

Cajsa Carlson: Förbannade cykelpoliser!

Barack Obama Is Your New Bicycle
John McCain is your jalopy (En jalopy är en gammal sketen bil)

lördag 13 september 2008

Cyklister tar över Nørrebrogade

Jag var i Köpenhamn nyligen igen och kollade upp Nørrebrogade, som är en ganska smal gata som ska stängas av för genomgående biltrafik från oktober. Varje dag passeras Nørrebrogade av 85 000 människor, varav 35 000 på cykel, 15 000 gubbiga typer i bil, och resten med buss och till fots. Cykelbanorna har inte riktigt plats för alla cyklister under rusningen, så bilarna ska bort för att bereda mer plats.


bilden kommer från Copenhagenize

Hur känns det?
Det har blivit allt säkrare att cykla i Köpenhamn. Antalet allvarligt skadade har minskat med 64% på tio år, medan antalet cyklade kilometer har ökat med 24%. Men andelen cyklister som känner sig trygga har fallit från 60% till 53%. Av dem som känner sig otrygga är 57% rädda för bilar och 45% rädda för andra cyklister. En tredjedel av de otrygga tycker att fler och bredare cykelbanor skulle hjälpa.

Stans teknik- och miljöadministratör Klaus Bondam känner sig också otrygg och uppmanar köpenhamnarna att inte öva Tour de France på cykelbanorna. Till våren blir det upplysningskampanjer i den andan.

På mitt korta besök märkte jag att köpenhamnarna har bra fart på cykeln, förutom när dom cyklar i klungor. Då sänks farten rejält. När ljuset slår om till grönt är det inte helt tydligt vem som kommer nöja sig med lunken, och vem som håller till vänster för att komma om. Jag visste inte riktigt vem jag skulle lägga mig bakom. Där kan bredare banor spela stor roll.

Leverans som en dans
Samtidigt var jag helt förbluffad över elegansen bland såväl cyklister som övriga trafikanter. Nørrebrogade är en butiksgata och leveransbilarna stannade vid kanten av cykelbanan för att bära in varorna i butikerna. Upplagt för kaos kan man tänka, men icke. Leveransgubbarna hasar fram kartongerna till bildörren, tar en titt på cykelbanan, och när det blir fritt så kliver de över densamma med två raska steg. Det underlättas av att cykelbanorna är enkelriktade, så leveransgubbarna måste bara kolla åt ett håll.

Trafiken flöt så jämnt att det var nästan sensuellt, som en dans. Det var ömsesidigheten dragen till sin spets: din välgång är min välgång. Det fanns ingen uppoffran, bara en önskan om att samarbeta så bra som möjligt.

København Cykelregnskap 2006
Bondam: Bilfrit fra Nørrebro Station til Nørreport Station
Bondam er også utryg på cykelstierne
Cyklister er vilde med bilforbud på Nørrebro
Trafikforurening er farligere end trafik
Det er mere livsfarligt at indånde forureningen fra bilerne end at færdes i trafikken.